Magdalena Kawecka https://orcid.org/0000-0001-7671-8340

© Magdalena Kawecka Artykuł udostępniony na licencji CC BY-SA 4.0

ARTYKUŁ

(Angielski) PDF

STRESZCZENIE

The labour market is an area of a dynamic structure, sensitive to both external and internal factors. The aim of the research discussed in the article is to identify the sociodemographic factors that affect the level of unemployment of young people and to deepen our knowledge about their situation in the labour market in Poland. The study is based on a sample of 387 respondents aged 18–30 and uses data provided by the 2019 Human Capital Study, which was conducted by the Polish Agency for Enterprise Development in collaboration with the Jagiellonian University in Kraków. The objective of the survey was to monitor skills demand in the labour market. A logistic model was used to analyse the impact of selected variables on the employment of young people. The findings demonstrate that the risk of unemployment highly depends on gender and level of education. The study shows that women are substantially more likely to experience unemployment than men, while a higher level of education increases the chances of employment. Additionally, owning a driver’s licence, which improves mobility, allows easier access to the labour market.

SŁOWA KLUCZOWE

labour market, young people, unemployment, logistic regression model, logit model

JEL

C35, E24, J21, J24, J64

BIBLIOGRAFIA

Agresti, A. (2018). An Introduction to Categorical Data Analysis (3rd edition). Wiley.

Antoninis, M. (2020). Global Education Monitoring Report Summary. Inclusion and education: all means all. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000373721/PDF/373721eng.pdf.multi.

Borkowski, B., Dudek, H., & Szczesny, W. (2003). Ekonometria. Wybrane zagadnienia. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Cabrita, M. R., Cabrita, C., Matos, F., & del Pilar Munoz Duenas, M. (2015). Entrepreneurship Capital and Regional Development: A Perspective Based on Intellectual Capital. In R. Baptista, & J. Leitao (Eds.), Entrepre, Human Capital, and Regional Development (pp. 15–28). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-12871-9_2.

Centrum Badania Opinii Społecznej. (2018). Aktywność Polaków w organizacjach obywatelskich. Komunikat z badań nr 29/2018. https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2018/K_029_18.PDF.

Eurostat. (n.d. a). Child and youth population on 1 January by sex and age [Data set]. https://doi.org/10.2908/YTH_DEMO_010.

Eurostat. (n.d. b). Children and youth. https://ec.europa.eu/eurostat/web/children-youth.

Eurostat. (n.d. c). Population on 1 January by age and sex [Data set]. https://doi.org/10.2908/DEMO_PJAN.

Eurostat. (n.d. d). Young people neither in employment nor in education and training by sex, age and degree of urbanisation (NEET rates) [Data set]. https://doi.org/10.2908/EDAT_LFSE_29.

Eurostat. (n.d. e). Youth employment rate by sex, age and country of birth [Data set]. https://doi.org/10.2908/YTH_EMPL_020.

Flaszyńska, E. (2023). Umiejętności na zmieniającym się rynku pracy XXI wieku. Rynek Pracy, 185(2), 71–89.

Główny Urząd Statystyczny. (2020). Cel 5. Osiągnąć równość płci oraz wzmocnić pozycję kobiet i dziewcząt. In Raport 2020. Polska na drodze zrównoważonego rozwoju. https://raportsdg.stat.gov.pl/2020/cel5.html.

Główny Urząd Statystyczny. (2022). Badanie Aktywności Ekonomicznej Ludności (BAEL). https://stat.gov.pl/badania-statystyczne/badania-ankietowe/badania-spoleczne/badanie-aktywnosciekonomicznej-ludnosci-bael/.

Główny Urząd Statystyczny. (2023). Kapitał ludzki w Polsce w latach 2018–2022. https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/inne-opracowania/inne-opracowania-zbiorcze/kapital-ludzki-w-polsce-w-latach-2018-2022,8,9.html.

Główny Urząd Statystyczny. (2024). Uczenie się osób dorosłych w 2022 r. https://stat.gov.pl/obszarytematyczne/edukacja/edukacja/uczenie-sie-osob-doroslych-w-2022-roku,22,1.html.

Grabowska, I. (2019). Otwierając głowy. Migracje i kompetencje społeczne. Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Hosmer, D. W. Jr., Lemeshow, S., & Sturdivant, R. X. (2013). Applied Logistic Regression (3rd edition). John Wiley & Sons. https://doi.org/10.1002/9781118548387.ch1.

Jedlińska, R. (2021). Edukacja i rynek pracy w dobie globalizacji. Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne, 38, 33–54. https://doi.org/10.25951/4664.

Kotliński, K. (2017). Zróżnicowanie rynku pracy młodzieży w państwach członkowskich Unii Europejskiej. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, (465), 79–86. https://doi.org/10.15611/pn.2017.465.08.

Krause, E. (2016). Zjawisko NEET, czyli o młodzieży trzy razy nic. Problemy Profesjologii, (2), 67–81.

Kula, E., & Pękowska, M. (2022). Kształcenie całożyciowe w perspektywie Europejskiego programu na rzecz umiejętności. Edukacja Dorosłych, 87(2), 45–60. https://doi.org/10.12775/ED.2022.013.

Lucas, R. E. (1988). On the mechanics of economic development. Journal of Monetary Economics, 22(1), 3–42.

Messyasz, K. (2021). Pokolenie Z na rynku pracy – strukturalne uwarunkowania i oczekiwania. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, (76), 97–114. https://doi.org/10.18778/0208-600X.76.06.

Mikiewicz, P. (2021). Edukacjonalizacja i jej znaczenie we współczesnym świecie. Youth in Central and Eastern Europe, 8(12), 43–51. https://doi.org/10.24917/ycee.2021.12.43-51.

Ministerstwo Edukacji Narodowej. (2020). Zintegrowana Strategia Umiejętności 2030 (część szczegółowa). Polityka na rzecz rozwijania umiejętności zgodnie z ideą uczenia się przez całe życie. https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/zintegrowana-strategia-umiejetnosci-2030-czesc-szczegolowadokument-przyjety-przez-rade-ministrow.

Morańska, D., & Ostrowska, B. (2021). Sektorowa mapa kwalifikacji – graficzna reprezentacja sektorowej ramy kwalifikacji na przykładzie sektora IT. Dydaktyka Informatyki, 16, 58–73. https://doi.org/10.15584/di.2021.16.7.

O’Loughlin, E. K., Dugas, E. N., Sabiston, C. M., & O’Loughlin, J. L. (2012). Prevalence and correlates of exergaming in youth. Pediatrics, 130(5), 806–814. https://doi.org/10.1542/peds.2012-0391.

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości & Uniwersytet Jagielloński w Krakowie. (2019) Baza danych z badania ludności BKL edycja 2019 [Data set]. https://www.study.gov.pl/component/site/site/bilans-kapitalu-ludzkiego#metodologiabadaniabkl.

Reichel, J., Rudnicka, A., & Socha, B. (2021). Gospodarka społeczna – nieodkryty potencjał rynku pracy. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, 83(1), 277–292. https://doi.org/10.14746/rpeis.2021.83.1.20.

Ross, A. (2008). The New Geography of Work: Power to the Precarious?. Theory, Culture and Society, 25(7–8), 31–49. https://doi.org/10.1177/0263276408097795.

Saczyńska-Sokół, S., & Łojko, M. (2016). Sytuacja młodzieży NEET na rynku pracy. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach. Seria Administracja i Zarządzanie, 35(108), 97–106. https://czasopisma.uph.edu.pl/znadministracja/article/view/499.

Simola, A. (2018). Lost in Administration: (Re)Producing Precarious Citizenship for Young University-Educated Intra-EU Migrants in Brussels. Work, Employment and Society, 32(3) 458–474. https://doi.org/10.1177/0950017018755653.

Stanisz, A. (2000). Przystępny kurs statystyki z zastosowaniem STATISTICA PL na przykładach z medycyny: tom 2. Modele liniowe i nieliniowe. StatSoft Polska.

Stasiak, J. (2011). System edukacji wobec wyzwań rynku pracy w Polsce. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, (248), 343–357.

Stasiak, J. (2022). Rynek pracy a edukacja w Polsce. In A. Stępniak-Kucharska & M. Kapela (Eds.), Współczesne problemy gospodarcze. Zrównoważony rozwój (pp. 97–108). Politechnika Warszawska. https://pw.plock.pl/Media/Files/Wspolczesne-problemy-gospodarcze-Zrownowazony-rozwoj.

Stęchły, W. (2021). Edukacja formalna wobec edukacji pozaformalnej i uczenia się nieformalnego. Analiza komplementarności instytucjonalnej w kontekście zintegrowanego systemu kwalifikacji. Instytut Badań Edukacyjnych.

Sukarieh, M., & Tannock, S. (2015). Youth Rising? The Politics of Youth in the Global Economy. Taylor & Francis. http://dx.doi.org/10.4324/9781315884660.

Szaleniec, M. (2008). Sieci neuronowe i regresja wieloraka – czyli jak okiełznać złożoność w badaniach naukowych?. StatSoft Polska. https://media.statsoft.pl/_old_dnn/downloads/sieci%20neuronowe.pdf.

Szcześniak, M., & Rondón, G. (2011). Pokolenie „ani-ani”: o młodzieży, która się nie uczy, nie pracuje i nie dba o samokształcenie. Psychologia Społeczna, (3), 241–251.

The official website of Ukraine. (n.d.). Russia invaded Ukraine. Retrieved September 20, 2022, from https://war.ukraine.ua/.

Trawińska-Konador, K. (2020). Zintegrowany system kwalifikacji – narzędzie łączące edukację z rynkiem pracy. Polityka Społeczna, (10), 8–12. https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.4748.

Trzpiot, G., & Kawecka, M. (2021a). Description of the labour market status of young people in selected countries of the European Union – the taxonomic approach. Econometrics, Ekonometria. Advances in Applied Data Analysis, 25(4), 17–39. http://doi.org/10.15611/eada.2021.4.02.

Trzpiot, G., & Kawecka, M. (2021b). Evaluation of the labor market status of young people in selected countries of the European Union – the multiple regression approach. In G. Trzpiot (Ed.), Modeling of complex data sets and risk analysis (pp. 46–73). Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.

Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. 2022 poz. 690).

Wierzbicka, W. (2021). Differentiation in levels of human capital among small cities in Warminsko- Mazurskie Voivodship. Entrepreneurship and Sustainability Issues, 9(2), 209–222. https://doi.org/10.9770/jesi.2021.9.2(14).

Wysocka, M. (2021). Effect of Demographic Changes on the Labour Supply in Lithuania and Poland. Inzinerine Ekonomika – Engineering Economics, 32(1), 35–47. https://doi.org/10.5755/j01.ee.32.1.25087.

Ziomek, A., & Szubert, T. (2020). Education, Employment and Social Development as Key Measures of Digitalisation Role in Labour Force Development in EU. Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej. Organizacja i Zarządzanie, (82), 287–305. https://doi.org/10.21008/j.0239-9415.2020.082.17.

Żyra, J. (2022). The Regional Growth and Unemployment Effects of Engineering & Technology and Economics Education in Poland. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu / Research Papers of Wrocław University of Economics, 66(4), 186–198. https://doi.org/10.15611/pn.2022.4.13.

Do góry
© 2019-2022 Copyright by Główny Urząd Statystyczny, pewne prawa zastrzeżone. Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 4.0 (CC BY-SA 4.0) Creative Commons — Attribution-ShareAlike 4.0 International — CC BY-SA 4.0